Från ett litet familjeföretag till kosmetikaföretaget nummer 1 i USA. Maybelline New York tar trender från catwalken och street style och paketerar det så att kvinnor världen över kan testa nya utseenden, uppdatera sin look och stoltsera med sin kreativitet och individualitet. Inspirerad av självsäkra kvinnor ger Maybelline vetenskapligt avancerade formler och revolutionära texturer trendigt, enkelt, billigt och vackert smink.
Maybelline skapades av en 19årig entreprenör vid namn Tom Lyle Williams. Han beundrade sin syster Mabel när hon blandade kålstoft och vaseline och smörjde in ögonfransarna med det för att få en större effekt av fransarna. Inspirerad av sin syste satte Tom i gång med att kemiskt försöka komma på en enklare och bättre lösning på det komplicerade system systern hade. Lokalt blev produkten en stor hit och två år senare skapades den första produkten för kommersiell försäljning. Han döpte företaget till Maybelline som en hyllning till sin syster som gav honom idén om sminket.
Under åren har Maybelline blivit en framgångshistoria. Flera kändisar har varit ambassadörer för märket och andra är frekventa användare av Maybellines produkter. Bland annat Miranda Kerr, Kristin Davis, Adriana Lima och Michelle Gellar.
Maybelline är också den enda officiella sponsorn av make up på Mercedes-Benz Fashion Week som hålls två gånger årligen i de världens största modestäder Milano, Paris, New York och London.
En av Maybellines mest kända produkter är Great Lash mascara som än i dag är en av de mest älskade mascaror. Nästan alla känner igen den rosa tuben med det gröna handtaget. Detsamma gäller mascaran Volum' Express som nu finns i flera olika upplagor medan Great Lash har varit en och samma under alla år.
Det dröjde 76 år efter start tills den berömde slogan skapades som används i dag - Maybe she's born with it. Maybe it's Maybelline.
Maybelline fortsätter att göra produkter som älskas av både vanliga människor, kändisar och make up artister världen över.